Berlin med Air Berlin 2010

Fredag d. 15 Oktober – 2010:
Berlin er en af de byer hvor ALLE tager til, og det er ikke uden grund.. Berlin er en fin by, og det ikke mindst pga. alle de historiske ting man kan se i Berlin. Berlin har simpelthen en historie som er værd at lytte på. Der er så meget at opleve og se, selv for en som mig der hverken taler eller forstår tysk! Heldigvis har de set turisterne i kikkerten og lavet en masse guides på engelsk så alle kan være med :-)

Turen startede i Kastrup Lufthavn kl. tidligt om morgenen. Vi fandt en parkeringsplads, fik pakket kufferen om, så man ikke skulle slæbe alt for meget net til hotellet, det viste sig at være klogt.. vi skulle af sted med Air Berlin, og fik tjekket os ind og kom af sted. Da vi landede i Berlin skulle vi finde ind til byen fra Tegel Airport lidt uden for Berlin.. Hvordan kommer man det?

Der køre desværre ikke noget tog ud til lufthavnen, som vi kender det fra København.. Man skal enten på en Taxa eller med Lufthavnsbussen, som så køre dig ind til byen. Du kan så hoppe af bussen når det passer og tage den veludbyggede U-bahn (Metro) til dit hotel.

Foto: Terkel Hansen © TMEH.dk

Vi fløj om formiddagen, det skal man lige overveje når man skal på hotel.. For det er ikke altid du kan komme af med din bagage før du får dit værelse. Så jeg var glad for at jeg havde pakket min kuffert om i en rygsæk, så jeg kunne havde det hele uden for meget besvær.

Hvad gør man så når man skal vente et par timer på at få sit hotel værelse? Vi tog ned for at se Kaiser-Wilhelm-Gedächtnis-Kirche. Da “Story og Berlin” åbnede skyndte vi os der op for at se det store flotte museum, sådan et sted kan man rigtig få tiden til at gå! Her fik vi også en rundvisning i en atombumbe bunker, med engelsk guide. Meget spændene at se, dog ikke et sted jeg kunne forestille mig var særlig hyggeligt at opholde sig.

Så gik turen til Berlin Zoo, vejret var overskyet, så det var ganske fint Zoo vejr. Ikke for koldt og ikke for varmt… Tror der kom lidt regn på et tidspunkt, men det gjorde ikke noget.. vi overlevede :-)

Foto: Terkel Hansen © TMEH.dk

Efter en tur i Berlin Zoo, gik vi over på den anden side af gaden og besøgte McDonnalds, den lå meget praktisk der, når man var sulten og ikke vidste hvor man skulle gå hen. Efter turen på McDonalds var det ved at være tid til at finde hotellet.

Lørdag d. 16 Oktober – 2010:
Dagen startede med morgenmad på hotellet, hvor efter vi tog af sted til Berliner Dom, som har en stor flot kuppel, man kan komme op i og se udsigten ud over byen. Under kirken finder man krypten, hvor det er muligt at se en masse kister, fra den tyske kejser slægt.

Foto: Terkel Hansen © TMEH.dk

Efter en tur i kirke, gik turen ned forbi Brandenburger Tor, som er et af de mest kendte varetegn for Berlin. Det er den sidste bevarede byport i Berlin, men også noget nær den gamle grænse mellem Øst og Vest Berlin. For at komme op til Brandenburger Tor, går man langs “Unter den Linden”. Som man tydeligt ser, så kan Brandenburger Tor selv på en regnvejrs dag trække folk til Berlin.

Når man kommer til Brandenburger Tor, så er man så tæt på Rigsdagsbygningen at man lige så godt kan gå hen og se den. På toppen af Rigsdagsbygningen er der en stor flot glas kuppel, den så vi desværre ikke, for som man ser på billedet, så var der en vældig lang kø for at komme op og se den. Så det droppede vi.

Søndag d. 17 Oktober – 2010:
Så nåede vi til den sidste dag i Berlin, for denne omgang. Så er det med at nå alt det man ikke fik gjort de andre dage, så vi strøg af sted ned til Berliner Fernsehturm, man skal da selvfølgelig se Berlin fra 200 meters højde, når nu man har chancen. Et god råd er at komme tidligt, og få et plads billet, hvis man da ikke har bestilt tid hjemmefra. Kommer du for sent, risikere du at spilde hele dagen på at stå i kø.

Foto: Terkel Hansen © TMEH.dk

Lige inden vi skulle af sted til lufthavnen skulle vi også se Berlinmuren, eller det par meter der står tilbage af den. På bagsiden er der lavet et museum der beskriver murens historie. For enden af gaden er der lavet en rekonstruktion af Checkpoint Charlie hvor du kan få taget billeder sammen med “Amerikanske Soldater”.

Så er det ned i metroen og ud til udkanten af byen, hvor man så kan fange et tog der køre ud nær lufthavnen, hvor du så skifter til en lufthavns bus, der køre dig det sidste stykke ud til terminalen. I løbet af et par timer var vi tilbage i København med Air Berlin, som bød på både noget at drikke, og så kunne man også få gratis aviser. Der er bare et eller andet over tyske flyselskaber.. det hele er lidt bedre!

Berlin, tak for en god oplevelse, vi ses nok igen engang!
Fly og Hotel var alt sammen bestilt gennem FDM Travel – Du kan gøre det samme her…