Hvilket Regnskabsprogram?

Indeholder reklame via affiliate links for:

Billy.dk og Dinero.dk

Hvad er et regnskabsprogram?

Et regnskabsprogram er noget man skal bruge som erhvervsdrivende, iværksætter eller forening. Jeg har efterhånden haft min lille virksomhed i 11 år. Hvor jeg har hjulpet med alt fra hjemmesider til forskellige IT opgaver hos mindre erhvervsdrivende, foreninger og private.

Jeg ved derfor hvad det vil sige at lave et regnskab og jeg ved at det skal være nemt, simpelt og uden besværlige processer. Man vil jo gerne bruge sin tid på at tjene penge og der er ikke mange penge i at lave sit regnskab.

Hvilket regnskabsprogram skal man vælge til den lille virksomhed?

Jeg havde kigget på Visma eAccounting (Som er lukker ned), e-Conomic, Billy.dk, Dinero.dk og et par Excel regnskaber, før jeg besluttede mig for at vælge.

I finalen stod valget mellem Dinero.dk og Billy.dk, for at finde en vinder, så har faktisk testet Dinero.dk sideløbende med Billy.dk i flere måneder for at finde den bedste. Denne test danner grundlag for denne sammenligning. Da abonnementet på min daværende løsning hos Billy.dk, snart skulle fornys, var jeg i fuld gang med at teste om Dinero.dk kunne være et bedre alternativ.

Mit kriterier for at vælge regnskabsprogram var følgende: “Nemt at bruge”, “Ikke for dyrt” og “Skal køre online”.

Inden vi går i gang, vil jeg lige præsentere de to regnskabsprogram kandidater:

Billy Regnskabsprogram (Tidl. Billys Billing)

Billy: Startet i 2011 af Toke Kruse (nu Werner Valeur) og Sebastian Seilund. Der findes både en gratis version og en betalt version. Billy er i dag en del af Ageras A/S. Solgt af Toke Kruse (Werner Valeur) i August 2019. Læs mere om Billy.dk

Visma Dinero Regnskabsprogram

Dinero: Startet i 2013 af Martin Thorborg, Kassekladde.dk og Amino.dk. Der findes både en gratis version og en betalt version. Dinero er i dag en del af Visma. Solgt af Martin Thorborg i November 2016. Læs mere om Dinero.dk

Regnskabsprogram: Hvem er bedst?

Jeg vil nu liste en række funktioner som du kan finde hos Dinero og Billy.
Forbehold for fejl og mangler. Opdateret 23/01-2021.

Funktion Billy (Basic) Dinero (Starter)
Antal posteringer 300 Ubegrænset
Fakturering Ubegrænset Ubegrænset
Regninger Ubegrænset Ubegrænset
Moms Ubegrænset Ubegrænset
Support Alle ugens 7 dage Alle ugens 7 dage, dog ikke bogføringshjælp
Kunder/Leverandører Ubegrænset Ubegrænset
Kontakter Ubegrænset Ubegrænset
Fakturaer på flere sprog Ubegrænset Ubegrænset
Kassekladde Ubegrænset Ubegrænset
Sikkerhed og backup Ja Ja
Mobil-app Kun Premium Ja
  Prøv Billy Prøv Dinero
Brugere 1 1
Rykker-modul Ja Ja
OCR-scanning Ja Ja
Se om faktura er åbnet Ja Ja
Kompensationsgebyr Nej Ja
Gem dine bilag i skyen Kun Premium Kun Pro
Integrationer Flest som Premium Flest som Pro
Fakturadesigner Kun Premium Kun Pro
EAN-fakturering Kun Premium Kun Pro
Automatiske Rykkere Kun Premium Kun Pro
Abonnementsfaktura Kun Premium Kun Pro
Bankafstemning Kun Premium Kun Pro
Revisor adgang Kun Premium Kun Pro
Tilbudsmodul Kun Premium Kun Pro
Ordrebekræftelse Kun Premium Kun Pro
Fakturaskabeloner Kun Premium Kun Pro
Import af .csv- og bankfiler Kun Premium Kun Pro
Bogføringsskabeloner Kun Premium Kun Pro
Prisoverslag Kun Premium Nej
Lagermodul Kun Premium Nej
Kortbetaling på fakturaer Kun Premium Ja
Resultatopgørelse/Balance Kun Premium Ja
  Prøv Billy Prøv Dinero
Overblik over bankkonto Ja Kun Pro
CVR-import Ja Ja
Kontoplan Ja Ja
Bilagsliste Ja Ja
Produktbeskrivelser Ja Ja
Produktbilleder Ja Nej
Marker faktura som sendt Ja Ja
Upload regning via e-mail Ja Ja
Budgetfunktion Nej Nej
Beregning af SKAT Tilkøb Tilkøb
Forslag til bogføring 10 pkt. guide 10 gratis pr. md.
Generering af Årsregnskab Tilkøb Tilkøb
Hjælp til Selvangivelsen Tilkøb Tilkøb
Nyt regnskabsår Automatisk Automatisk (Husk at skifte)
Årsafslutning Automatisk Manuelt
Time- og sagsstyring Tilkøb Tilkøb
Kørebog Nej Nej
Fordele Fordelsprogram Visma LogBuy
  Prøv Billy Prøv Dinero
Integration med Prestashop Tilkøb Tilkøb
Integration med Shoporama Tilkøb Tilkøb
Integration med Magento Tilkøb Tilkøb
Integration med Shopify Tilkøb Tilkøb
Integration med Woocommerce Tilkøb Tilkøb
Integration med Danløn Tilkøb Tilkøb
Integration med Dandomain Tilkøb Tilkøb
Integration med Wannafind Tilkøb Tilkøb
Integration med MobilePay Tilkøb Tilkøb

Plus meget mere, læs mere på de respektive hjemmesider. Billy.dk og Dinero.dk.

Dinero kan en masse, det samme kan Billy. Umiddelbart tilbyder Dinero flere ting gratis, end Billy. Her et par eksempler.

“Ekskl. moms” eller “Inkl. moms”

– (Dinero: 1 / Billy: 1)
Billy har en smart funktion, hvor du kan angive en pris inkl. moms, hvor den så selv omregner. Det er f.eks. smart på fakturaer til regnskabet. Så angiver man bare den totale sum i enten “Ekskl. moms” eller “Inkl. moms” så regner den selv momsen, hvis man har markeret at. På faktura kan man angive om priserne indtastes enten “Ekskl. moms” eller “Inkl. moms”. For regninger kan man indtaste enten “Ekskl. moms” eller “Inkl. moms” som vist herunder.

Hos Dinero indtaster man regningen inkl. moms og så regner den selv om. I princippet lige funktionelt. Men på Salgsfakturaen har man kun mulighed for at indtaste prisen ekskl. moms, her giver det også god mening. Du kan dog i indstillinger, vælge at priserne på fakturaen altid skal være inkl. moms, så regner den selv om. Så har man det bedst med den fremgangsmåde, så kan Dinero også være med her. Men Billy tilbyder den ekstra mulighed, uden indstillinger, for dem der vil lave det omvendt og der dermed mest fleksibel.

Ikke sendt

– (Dinero: 2 / Billy: 2)
Hvis en faktura ikke er sendt pr. e-mail, markerer Dinero og Billy den med rød, som “Ikke sendt” I Billy kan man vælge at markere fakturaen som sendt, det kan f.eks. være hvis den er printet i stedet. I Dinero har man tilsyneladende ikke slå den advarsel fra, medmindre man har sendt en e-mail. Det kan godt give lidt tvivl, for er den nu sendt, når den har den markering? Kontaktede derfor chat supporten, som foreslog at jeg bare sendte e-mailen til mig selv. Så fik den markeringen! Ja, nu skiftede den til “Sendt, men ikke set” nu orange i stedet for rød.

Nå så fik jeg da også en e-mail kort tid efter: “Da fakturaen er sendt til dig fra en anden Dinero-bruger, har vi gjort det let for dig ved at oprette den som kladde. Du skal blot logge ind i Dinero og klikke på Godkend. Det er nemt, ikke? :-)” – Godt så, så ud over at sende en e-mail til mig selv, skal jeg også ind og slette den regning kladde der nu er oprettet? Ikke helt nemt Dinero, det kan i gøre bedre. Men havde det nu været en anden Dinero bruger, der havde sendt fakturaen, var funktionen smart. Umiddelbart nemmere i Billy, men fungerer også i Dinero.

Regninger / Udgifter

– (Dinero: 3 / Billy: 3)
Fanen “Udgifter” findes ikke i Dinero. Her skal man klikke på “Bogføring” og her efter “Opret bilag”. Så er princippet egentlig det samme. Dineros bilagsscanning virker umiddelbart lidt hurtigere end Billys, som godt kan stå og tykke lidt over det. Derudover kan billagsscanneren fejle hos Billy, men det løses ved at genindlæse siden (F5 på pc).

Abonnement

– (Dinero: 4 / Billy: 4)
Når man er Dinero Pro, kan man opsætte abonnementsfaktura til sine kunder. Det er en smart funktion, jeg selv benytter mig af. Man kan nu redigere abonnement hos både Billy og Dinero, en funktion man tidligere kun fandt hos Billy.

Opret bilag

– (Dinero: 4 / Billy: 4)
Når man skal oprette et bilag i Billy, så har man 4 muligheder: “Indskudt af ejer, Hævet af ejer, Bankoverførsel og Manuel transaktion” De dækker da også de basale behov. Men i Dinero, har man lige lidt flere skabeloner, nemlig hele 16 stk.: “Hævet privat, Indskudt privat, Flyt af penge mellem beholdninger, Betaling af A-skat og AM-bidrag, Betaling af ATP, Overførsel af pension, Udbetaling af udlæg til ansatte, Samlet betaling, Betaling af feriepenge, Betaling af B-skat, Moms, Kørsel, Salg af gavekort, Renteindtægter, Renteudgifter og Finansbilag” Jo flere skabeloner der er, jo færre muligheder for fejl.

Bankafstemning

– (Dinero: 5 / Billy: 5)
Dinero har en smart bankafstemning, hvor konto bevægelserne automatisk kommer ind i systemet (Når man er Dinero Pro). Det gør at du nemt kan sammenflette bilag og betalinger. Helt klart nemmere end den manuelle afstemning, som Billy tilbød som standard. Billy har dog gjort Bankafstemning til en del af Billy Premium. Dermed er det en gratis tilføjelse både i Dinero og Billy.

Dårlige betalere

– (Dinero: 6 / Billy: 5)
Dinero har en funktion de kalder flinkelisten, de 100 mest flinke virksomheder, du kan handle med. Omvendt så har de også tal på hvem der er dårlig til at betale eller hvem der er ubehagelig at handle med. De skriver at de snart er klar med en ny funktion, så man kan slå virksomheder op og kontrollere status. Dinero har over 60.000 brugere, så mon ikke snart, det kan blive til lidt statistik.

Menuer

– (Dinero: 7 / Billy: 6)
Dinero og Billys menuer er nu meget ens og derfor får de begge point for dette punkt, i modsætning til tidligere.

Økonomi

– (Dinero: 7 / Billy: 7)
Priserne var engang meget ens, men efterhånden som udviklingen er gået stærkt, har Dinero skruet op for priserne. Lige pt, så får du det billigst hos Billy. Men hvad er vigtigst, pris eller funktioner?
Billy Premium koster: 2.340 kr. ekskl moms. (Ved 12 mdr. betaling)eller 235 kr. ekskl. moms. pr. måned.
Dinero Pro koster 2.940 kr. ekskl. moms. (Ved 12 mdr. betaling) eller 297 kr. ekskl. moms. pr. måned.

Regnskab

Fordelsprogram

– (Dinero: 8 / Billy: 7)
Dinero er via sin ejer Visma, med i Visma LogBuy, som giver en række fordele til hverdagsting som hoteller, bilforhandlere, cykelforhandlere m.v. en lang liste, man kan se i Visma LogBuy. Billy har også et Fordelsprogram, dog mere begrænset, det gælder f.eks. Løn, Advokat, Webdesign, CRM, Indløbsnetværk, Hjemmeside, IT-Support og Telefonpasning, så afhængigt af hvad man har behov for, så kan det også indgå i overvejelserne.

Regnskabsprogram: Status

Tilbage i 2015 og de mange forgående år, vandt Billy testen, pga. Dinero manglede Abonnementsfaktura, Produktbeskrivelser og Sletning af rykkergebyr. Dinero har efterfølgende fået styr på de ting og kan dermed hamle op med Billy afhængigt af hvad man har af behov.

Tilbage i 2017 blev Dinero købt af norske Visma og kom dermed i selskab med Visma Business, E-Conomic, Summasummarum (Lukket) og Visma eAccounting (Lukket) m.v. og er dermed ejet af 4 udenlandske kapitalfonde.

Tilbage i 2019 blev Billy købt af Ageras og kom dermed i selskab med en større regnskabs virksomhed. Ageras er europas største markedsplads for regnskabsservices og beliggende i Danmark, men primært ejet af Investcorp fra Bahrain. Billy har dermed fået hestekræfter til at give Dinero baghjul. Investcorp er også involveret i f.eks. Georg Jensen, som de fleste nok kender.

Tilbage i starten af 2021 vandt Dinero over Billy for første gang i min opgørelse. Jeg skiftede dermed til Dinero i Januar og vinkede farvel til Billy efter 9 år, da Dinero havde de funktioner jeg skulle bruge.

Jeg syntes nu stadig her hvor vi nærmer os 2022 at Billy er et godt valg, afhængigt af ønskede funktioner. Der er dog ting som gør at Dinero bestemt er værd at overveje. På Facebook ser man mange anbefaler og lovpriser Dinero det er nok en “Martin Thorborg hype”, man ser ikke så mange anbefalinger af Billy. Men vi har jo hvert vores behov. Det du skal vælge er det system der bedst opfylder dine krav!